Energiatehokasta opiskelua

 

Opiskelijan syksy on juuri alkanut.

Edessä on kirjapinoja, enemmän ja vähemmän täysinäisiä lukujärjestyksiä, tenttejä, luettavia linkkejä sekä tietysti vapaa-ajan opiskelijaelämää. Arjen kiireissä älylaitteet auttavat muistamaan missä pitää olla ja milloin, sekä tarjoavat mieleistä lenkkimusiikkia käden ulottuville. Puhelimet ja tabletit ovat monessa mukana ja muistammekin ladata ja huoltaa niitä, jotta tärkeät kalenterimerkinnät tai viestit eivät jää pimentoon. Opiskelujen sujuvuuden kannalta tärkein älylaite on kuitenkin opiskelijan korvien välissä. Ohessa muutama vinkki energiseen opiskelija-arkeen:

 

Vältä keskusyksikön ylikuumenemista

 

Ulkoista muistettavia asioita, niin paljon kuin mahdollista. Tallenna maksu-, tentti-ja merkkipäiviä muistiin. Asettamalla arjen lunttilapuille hälytyksen hyvissä ajoin, olet pari askelta edellä, kun päivä vaatii toimia. Automatisoi verkkopankissa esimerkiksi vuokramaksu niin vältyt muistutuksilta ja pidät vuokranantajasi tyytyväisenä.

 

Virusturva kuntoon

 

Etenkin kauden alkaessa opiskelupaikat ovat täynnä uusia ja vanhempia opiskelijoita. Kun yhä useammat sormet osuvat samoihin näppäimistöihin, ovenkahvoihin ja kaiteisiin, aloittavat bakteerit ja virukset syksyn villeimmät bileet, joihin kaikki on kutsuttu. Pidä huoli omasta virusturvastasi: pese käsiä usein, etenkin ennen ruokailua. Yski tai aivasta hihaan ja heitä käytetty nenäliina saman tein roskikseen. Turvaa vastustuskyky: Malta jättää lempparisarjojesi seuraaminen alkuiltaan ja nuku hyvät yöunet. Ota kiitollisena vastaan äidin pakkaseen pakkaamat marjat ja ota tavaksi syödä niitä vaikkapa aamupalalla, vaikka muu syöminen olisikin huolettomampaa.

Lue 12 luonnollista tapaa torjua flunssaa täältä.

 

Lataa akkua

 

Väsyttää, ajatus ja tekstinsyöttö pätkii, keskusyksikkö huutaa sohvalla makoilua ja sokeria..? Kyllä vain, akkusi näyttää olevan tyhjillään. Samalla kun muistat ladata älylaitteita, lataa myös omia resurssejasi. Käy tuntien välillä happihypyllä, ota pienet päiväunet ennen tenttiin pänttäämistä ja muista syödä säännöllisesti ennenkuin matala verensokeri koodaa askeleesi kahvilan pullahyllylle. Kun on yölevon aika, ole hyvillä mielin offline ja estä puhelimen ilmoitukset klo 22-07. Näytön sinisen valon on sanottu heikentävän yöunta, joten takaraivon osuessa tyynyyn on hyvä hetki vaihtaa älylaite kirjaan. Myös ladattavat äänikirjat ovat hyvä vaihtoehto niille, jotka kaipaavat illan tullen muuta ajateltavaa kuin huomisen tentti.

 

Muista huoltopisteet

 

Kuntosali, sauna, tanssitunti, frisbeegolf-rata, kuoroharjoitukset, joogamatto, sählytreenit, lenkkipolku, uima-allas tai opiskelijaporukan harrastelijateatteri: rakkailla huoltopisteillä on monta nimeä. Harrastukset pitävät mielen & kropan vireänä ja auttavat tutustumaan muihin, jos olet uusi paikkakunnalla. Opiskelijat saavat moneen paikkaan myös alennuksia, joita kannattaa hyödyntää. Frank.fi-sivuilta löydät opiskelijoiden kootut alennukset.

UKK-instituutin maksuttomalla sovelluksella voit testata liikutko tarpeeksi. Testiin pääset tästä.

Eristäytyminen tekee hallaa hyvinvoinnille. Tapaa ystäviä koulun ulkopuolellakin ja ehdota iltapalaa nyyttärimeiningillä, niin ei tarvitse syödä ilman juttuseuraa.  Yksi tärkeimmistä huoltopisteistä löytyy kotijoukoista. Ota vanhempien kutsu syömään vastaan ja todennäköisesti lähdet takaisin kämpille viikon ruokamäärien kanssa.

Energia247.fi toivottaa hyvää alkanutta syksyä kaikille opiskelijoille! Kun tarvitset opiskelijabudjetille sopivan ja ympäristöä säästävän sähkösopimuksen, löydät meidät täältä.

 

eeva.salminen@energia247.fi

 

Lähteet:

www.terve.fi

Terveys- ja liikunta-alan yksityinen tutkimus- ja asiantuntijakeskus UKK-instituutti

Opiskelijoiden omistama hyötypalvelu Frank.fi