Usein kysyttyä

Yleisimmät kysymykset sähkönostoon liittyen

Miksi valita Energia247?

  • Laskutamme jälkikäteen.
  • Emme arviolaskuta.
  • Sähkö tuotetaan 100 % uusiutuvalla energialla.
  • Kotimainen yritys.

Koska Energia247 lähettää laskun?

Laskutamme pääsääntöisesti 1-3 kuukauden välein riippuen siitä kuinka usein saamme jakeluverkonhaltijalta käyttöpaikan kulutustiedot.

Laskutatteko jälkikäteen vai etukäteen?

Energia247:n kaikki sähkösopimukset toimivat laskutuksen osalta samalla tavalla. Laskutamme aina jälkikäteen ja toteutuneen kulutuksen mukaan.

Mistä sähkölasku koostuu?

Myyntihinta: sähkön myyntiosuuden voit vapaasti kilpailuttaa ja ostaa sähkösi valitsemaltasi energiayhtiöltä. Energia247 tarjoaa aina kilpailukykyiset sähkötarjoukset.

Siirtohinta: sähkön kotiinkuljetusta eli siirtopalvelua et voi kilpailuttaa vaan maksat siirtohinnan oman alueesi sähkön jakeluyhtiölle. Energia247 on sähkön myyntiyritys, eikä jakeluyhtiö.

Veroluonteiset maksut: sähkön myynti- ja siirtohinnan lisäksi maksat valtiolle arvonlisäveroa, sähköveroa ja huoltovarmuusmaksua.

Myynti- ja siirtohinnat muodostuvat kiinteästä perusmaksusta (euroa/kk) ja kulutuksen mukaan määräytyvästä energiamaksusta (snt/kWh). Sähkölaskun suuruuteen voit vaikuttaa omilla kulutustottumuksillasi ja valitsemalla edullisimman sähkönmyyjän.

Energia247 laskuttaa aina jälkikäteen ja toteutuneen kulutuksen mukaan.

Mitä tarkoittaa sähkölaskulla "Summa siirretään seuraavaan laskuun !"?

Kun laskun summa on 5 euroa tai alle, siirretään summa seuraavalle laskulle. Näin ollen 5 euron laskua ei tarvitse maksaa lähettämämme laskun tiedoilla, vaan voit odottaa seuraavaa laskua.

Irtikytkennän toimenpidemaksu - mikä se on?

Hinnastossamme on rivi ”irtikytkennän toimenpidemaksu”, joka ei normaalitilanteessa tule koskaan kuluttajan maksettavaksi. Kyseinen maksu veloitetaan ainoastaan siinä tilanteessa, kun Energia247 joutuu katkaisemaan sähköt maksamattomien ja perintään siirrettyjen sähkölaskujen vuoksi. Kun siis maksat sähkölaskusi ajallaan ei tätä ”irtikytkennän toimenpidemaksua” laskuteta.

Voinko seurata omaa sähkönkulutustani verkkosivuiltanne?

Sähkönkulutustasi voit seurata oman jakeluverkon-/sähköverkonhaltijan verkkosivuilta. Energia247 sivuilla omaa energiankulutusta ei toistaiseksi pääse seuraamaan.

Olen muuttamassa, miten toimin sähkösopimuksen kanssa?

Muista hyvissä ajoin ennen muuttamista hoitaa myös sähkösopimus kuntoon. Tee sopimus verkkosivujemme kautta heti, kun tiedät muuttopäiväsi. Näin saat lampun syttymään uudessa osoitteessasi muuttolaatikoita sisään kantaessasi. Jos muutto on jo lähellä, ota viipymättä yhteyttä sähköpostitse tai soittamalla 010 286 6117.

Muuttaessasi voit aina kilpailuttaa sähkönmyyjäsi. Myös määräaikaisen sopimuksen. Ellet ole varma uuden asuntosi sähkönkulutuksesta voit käyttää sivustomme kautta tarjottua keskiarvokulutusta (valitse postinumero ja asuinmuoto). Sähkölaskusi muodostuu aina todellisen kulutuksen mukaan.

Tein sähkösopimuksen. Mitäs nyt?

Hienoa, tervetuloa asiakkaaksemme! Tarkasta, että sait sähköpostiisi tilausvahvistuksen sähkösopimuksesta. Ellei tilausvahvistusta tullut, ota yhteyttä asiakaspalvelu@energia247.fi.

Kun olet valintasi tehnyt, vienyt tilauksen loppuun ja saanut sähköpostiisi tilausvahvistuksen, ei sinun tarvitse tehdä mitään. Me hoidamme sähköyhtiön vaihtamiseen liittyvän byrokratian puolestasi.

En saanut tilausvahvistusta - miten toimin?

Tilausvahvistus tulee sähköpostiisi heti, kun olet tehnyt sopimuksen kanssamme. Jos olet tarkastanut, että antamaasi sähköpostiin ei ole tullut tilausvahvistusta ota meihin yhteyttä  asiakaspalvelu@energia247.fi.

Voiko sähkönsiirtoyhtiötä vaihtaa?

Ei voi. Sähköverkkopalvelun tarjoajaa eli sähkönsiirtoyhtiötä ei voi vaihtaa. Sähkösiirtoyhtiö pysyy siis samana, eikä hinta nouse eikä laske ostitpa sähkösi minkä sähkönmyyjän kautta tahansa. Siirtohintojen kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

Rajoittaako etäluettava sähkömittari sähkönmyyjän valintaa?

Kuluttajalla on oikeus valita sähkönmyyjä vapaasti olipa hänellä etäluettavaa sähkömittaria tai ei. Sähkön siirtoyhtiön vastuulla on huolehtia, että taloudessa on etäluettava mittari, eikä vaihto toiseen sähkönmyyntiyhtiöön vaikuta mittariin eikä sähkönsiirron hintaan.

Voinko vaihtaa sähkönmyyjää, kun asun rivitalossa?

Toki. Rivitaloasukas voi vaihtaa sähkönmyyjää yhtä hyvin kuin omakotitalossa tai kerrostalossa asuva kuluttaja. Poikkeuksena kuitenkin tilanteet, joissa rivitaloyhtiössä on käytössä yhteismittari eikä kulutusta jaeta käyttöpaikkakohtaisesti. Tällöin rivitaloyhtiö voi kilpailuttaa sähkönmyyjän, ei yksittäinen kuluttaja.

Katkeaako sähköt sähkönmyyjää vaihdettaessa?

Ei. Sähkösopimuskumppanin vaihto hoidetaan aina niin, että sähköt eivät katkea. Voit huoletta valita itsellesi sopivimman sähkösopimuksen.

Pitääkö olla kotona, kun sähköyhtiö vaihtuu?

Ei tarvitse, mutta saat olla kotonakin. Sähköyhtiön vaihtaminen ei vaadi mitään laiteasennuksia tai kytkentöjä. Voit olla lenkillä, mökillä tai töissä, kun sähkönmyyjäsi vaihtuu. Sähköyhtiön vaihtumisen huomaat karkeasti sanottuna vasta pienemmän laskun muodossa ja uuden sähkönmyyjän logosta.

Miksi Energia247:n sähköhinnat ovat näin alhaiset?

Halvat hinnat mahdollistaa asiakkaidemme suosimat sähköiset laskut (sähköpostilaskut) ja kaiken viestintämateriaalin toimittaminen ensisijaisesti sähköisessä (eikä paperisessa) muodossa. Suosittelemme tätä myös sinulle, jotta saamme pidettyä hinnat markkinoiden alhaisimpina. Samalla säästämme kaikille meille tärkeää luontoa.

Voit luontoa ja rahaa säästävän valinnan valittuasi tuotteen ja syötettyäsi yhteystietosi. Valitse oikea vaihtoehto, kiitos.

Miksi määräaikaisen ja toistaiseksi voimassaolevan sähkösopimuksen hinnoissa on ero?

Erot johtuvat siitä, että kyseessä on kaksi erityyppistä sopimusta. Määräaikainen sopimus sitoo kumpaakin osapuolta koko määräajan sopimuksen tekohetkellä mainituin ehdoin ja hinnoin. Sopimuskauden loputtua asiakas tekee uuden sopimuksen uusilla ehdoilla. Toistaiseksi voimassaoleva sopimus on puolestaan joustavampi ja sen pystyy irtisanomaan kahden viikon varoitusajalla. Sopimus on voimassa jatkuvasti, eikä sopimusta tarvitse uusia määräajoin. Mahdollisista hintojen muutoksista ilmoitetaan asiakkaalle vähintään kuukautta etukäteen. Asiakas voi valita sopimustyypeistä itselleen sopivimman.

Määräaikainen sopimus on hyvä valinta hintojen ollessa alhaalla ja sitä voi suositella, jos arvostaa hintavakautta. Toistaiseksi voimassaolevaa sähkösopimusta puoltaa sen joustavuus ja mahdollisuus irtisanoa sopimus koska tahansa. Tosin hinta saattaa myös nousta, joten kuluttajan on syytä seurata sähkönmyyjän mahdollisia hintatarkastuksia.

Haluaisin vaihtaa nykyistä sopimustyyppiäni, miten toimin?

Voimme tehdä vaihdon seuraavasta mahdollisesta laskutuskaudesta alkaen. Uutta tilausta ei tarvitse tehdä, voit lähettää meille tuotteenvaihtopyynnön sähköpostitse asiakaspalvelu@energia247.fi. Vahvistamme vaihdon lähettämällä sopimusvahvistuksen.

Onnistuuko verkkolaskutus / e-lasku?

Kyllä onnistuu. Löydät Energia 247 Oy:n omasta verkkopankistasi. Tarvitset yksilöintitiedon, jonka perusteella voit tehdä e-laskun vastaanotosta sopimuksen verkkopankissasi. Laskun viitenumero on tarvittava yksilöintitieto ja se löytyy heti ensimmäisessä laskussa.

Miten EKOWATTI Spotin hinta muodostuu?

Myyntihinta: Myyntihinta määräytyy kunkin käyttökuukauden toteutuneen Suomen spot-keskihinnan perusteella sekä siihen lisättävästä marginaalista. Ts. tammikuussa käyttämäsi sähkön hinta määräytyy sähköpörssin tammikuun keskimääräisen hinnan perusteella.

ALV: Pörssisähkö noteerataan aina ilman arvonlisäveroa. Energia 247 Oy:n sähkötuotteiden hinnat sisältävät jo arvonlisäveron, joka on tällä hetkellä 24%.

Saanko teiltä tietoa ajankohtaisista asioista automaattisesti?

Kyllä. Voit tilausta tehdessäsi antaa meille luvan lähettää tiedot hintamuutoksista ja muista ajankohtaisista sähköuutisista. Lähetämme viestit aina sopivimman kanavan välityksellä, joko sähköpostitse tai tekstiviestillä. Palvelu on maksuton.

Jos et vielä saa meiltä viestejä tai haluat lopettaa viestien vastaanottamisen voit tehdä sen koska tahansa lähettämällä sähköpostitse pyynnön osoitteeseen asiakaspalvelu@energia247.fi.

Jäikö vielä kysyttävää?

Vastaamme mielellämme kaikkiin sähkönmyyntiin liittyviin kysymyksiin. Lähetä meille sähköpostia, niin olemme sinuun yhteydessä.

Suosituimmat tarjouksemme
Suosituin sähkötarjouksemme on EKOWATTI
Sähkönhinta on markkinoiden edullisimpia.

Ja meillä maksat jälkikäteen toteutuneen kulutuksen mukaan.
Markkinahintainen Spotti on toiseksi suosituin sähkötarjouksemme.
Suosittelemme sitä erityisesti sähkölämmitteisiin pientaloihin.